Mallorca 22-29 aug

Hej Hej!!

Japp nu är vi hemma igen=) Tänkte skriva lite om hur vår vecka varit. Har dock delat upp bilder och text så vill ni se bilder får ni gå till inlägget innan=)

Fredag:
Jag skrev ju från arlanda natten till fredag då vi satt och väntade på flyget i typ 9 timmar. Kom iaf iväg och landade på Mallis vid halv 11. Sedan blev det buss till Palma Nova. När vi kom fram till hotellet var vårt hotellrum självklart inte städat än så vi lämnade resväskorna och gick ner på stan för att köpa vatten. Hade dock ryggsäckarna med oss och med väntan, flyg, buss och typ 30 graders värme kände vi oss allt annat än fräscha så det blev en dusch när vi kom tillbaka till hotellet. Sedan direkt ner till stranden för sol och bad, very nice=) Vattnet var väldigt saltrikt så man såg lite rolig ut om man ville dyka eftersom saltet gjorde att man flöt upp till ytan på en gång. Men det var riktigt skönt i vattnet och mycket vågor=) På kvällen blev det middag, kyckling för mig och biff för Ewout, och sedan en tripp runt alla affärer. Det som är synd med Mallorca är att det blivit alldeles för mycket turister så det gick inte att hitta riktig spansk mat, men det funkade det också.

Lördag:
Natten var väl inte det bästa, det var ingen, för det första var det sjukt varmt och det fanns ingen AC och för det andra så bodde vi på ett ungdomshotell betydande konstant festande från 7 till 3 ungefär. Men vi överlevde det också. Denna dag blev det också sol och bad, sedan middag och lite vandring i affärer. Köpte ett par saker åt folk och även strandtennissett (vet inte om det heter det, men det bryr jag mig icke i=) åt oss. Både lördagen och fredagen var det lite molning och det kom en och annan regndroppe, men det var ändå varmt och solen sken tillräckligt för att vi skulle kunna vara på stranden.

Söndag:
På söndagen vaknade vi av att kyrkan som låg typ 100m bort slog på kyrkklockan. Jag har aldrig hört nått liknande! Först plinga den på i säkert 3 min och när vi äntligen trodde den var klar och det blev tyst började den om igen och plinga på i ytterligare 1 min eller nått. Sjukt irriterande. Och så höll den flera gånger under dagen och även andra dagar under veckan. Kul kul... Dagen spenderades med sol och bad på stranden och sedan lite solning vid hotellpoolen. Kvällen spenderade vi på hotellet och tog det bara allmänt lugnt.

Måndag:
Denna dag var nog den bästa på semestern, trots att den inte började så bra. Vi steg upp vid halv 9 för att ta oss till en bensinmack. Vi hade nämligen köpt biljetter till Marineland och en gratis buss skulle stanna och plocka upp folk där. Självklart körde bussen bara förbi oss=/ så vi fick gå.. Var inte direkt långt, från hotellet cirka 3km, men i den värmen var det näst intill olidligt. Vi hade dessutom ingen aning om vi var på rätt väg så vi var inte direkt på det bästa humöret. Men fram kom vi iaf, precis i tid för att se deras delfinshow. Eftersom vi kom precis i tid dock så fanns det bara platser kvar i solen. Ewout gav upp efter några minuter för att gå högre upp där det fanns skugga men jag var bara tvungen att sitta kvar. Satt bara 3 rader upp och det kändes så jäkla häftigt att vara så nära delfiner=) Jag älskar verkligen delfiner och det var verkligen en upplevelse för livet!!! Hoppas jag får chansen att se dem i det fria också! Dom hade även sjölejon i showen och efter det kunde man gå runt och kolla på olika djur, små apor, pelikaner, pingviner o.s.v. Man kunde även gå ner under delfinbassängen och se dem på riktigt nära håll! Kolla in bilderna i förra inlägget!!

Vi var inte där så länge, men det räckte mer än väl. Tog en taxi hem för vi vägrade gå. Taxin fick släppa av oss på Lidl så vi kunde handla lite billigt, köpte en falska melonvodka, ska bli intressant o se vad det smakar=) Efter det gick vi till stranden och badade och sedan åt vi kina buffé till middag. Hur gott som helst! Vi betalade 30 euro allt som allt med dricka och dricks. Då fick man välja mellan typ 20 olika maträtter, allt från 2 olika sorters ris, stekta nudlar med grönsaker eller kyckling, kött och kyckling i diverse såser med grönsaker (mest kött), friterade saker, revbensspjäll, räkchips o.s.v. Och det var inte medräknat sallads- och dessertbuffen där man kunde välja mellan ytterligare 20 saker. Tog inte av allt och väldigt lite av det jag tog av och blev ändå proppmätt. Fanns varken plats för dessert eller sallad, men gott som tusan och riktigt bra kvalite på maten! Vid 9 tiden på kvällen gick vi ner och tog oss ett dopp, var riktigt nice att bada när det började bli mörkt ute=) Låg på rygg i vattnet innan vi klev upp och tänkte "jag ligger på rygg utanför en ö på medelhavet och kollar på en stjärna", så nice=)

Fick även reda på att jag fått B i en av sommarkursena jag gått denna dag, så det kändes bra=)

Tisdag:
Blev återigen sol och bad idag. Ewout gav dock upp efter 2 timmar så jag låg kvar på stranden själv i 2 timmar till. Han lyckades ju bränna sig första dagen så det blev ett par dagar med t-shirt=/ Både han och jag lyckades även få stora blåsor på fötterna så var tvungen att köpa bakteriedödande eftersom de gick sönder. Gav städerskan dricks denna dag och efter det blev hon riktigt trevlig. Hon kom ju in varje dag för att byta handdukar, bädda sängarna och fylla på toapapper, men efter hon fått dricks så kom hon på onsdan och stack ut huvudet på balkongen där vi satt och sa "I'm cleaning" med ett stort leende på läpparna. Då moppade hon dessutom och lite senare kom hon igen med nya handdukar och sa "for you, I no clean tomorrow", hehe, så söt. På kvällen spelade vi minigolf. Var riktigt fint på området med vattenfall, grottor och gud vet allt, men banorna däremot var inte alls bra. Och detta betalade vi 90kr per person för, inte bra!

Onsdag:
Blev sol och bad även denna dag och sedan McDonalds till middag för att spara lite pengar. Kan meddela att en Big Mac smakar likadant, men däremot har de inga dippar där=/ På kvällen shoppade jag järnet=) Kommer nog lägga ut bilder på mina fina souvernier nån dag framöver=) Tror det var natten till idag, eller tisdag, som två killar började föra en massa liv. De fick för sig att ställa sig på balkongen och fråga (skrika) om någon var vaken. De gjorde detta till någon svarade vilket självklart en tjej gjorde. Sedan stog de och hade en konversatione på varsin balkong en våning ifrån varandra, normale! Dessa killar fortsatte tills vi åkte hem, Ewout var nära på att gå ner och slå ihjäl dem. Tur för dem att han inte gjorde det...

Torsdag:
Sista dagen på stranden och sista dagen med vårat strandtennis. Dålig kvalité gjorde att de gick sönder så det var bara att slänga. Men de överlevde ju iaf veckan ut. På kvällen gick vi på en restaurang som hade öppen grill utomhus. Smakade ganska bra men kötten hade inte direkt mycket smak, och detta kommer från en tjej som kryddar sjukt lite! Men var ändå gott. Köpte mig även en väska innan vi gick tillbaka till hotellet och packade.

Fredag:
Hemresa med flyg kl 12 och sedan tåg mellan halv 6 och 11. Vi tog faktiskt en taxi sedan från tågstationen, väldigt bekvämt=) Aleria var helt förstörd när vi kom hem, stackars bebisen min. Hon sprang runt runt och skrek som en galning, mer än vanligt då alltså. Lill gumman min! Var faktiskt skönt att komma hem. Har haft jäklgt roligt och var riktigt nice att komma bort ett tag men en vecka räckte helt klart. Det var bara skönt att komma hem=)

Idag:
Dagen har spenderats på stan med Linnea, jag har shoppat kläder som tusan=) Me like!! Så nu är jag förberedd inför praktiken, iaf klädesvis, mentalt vet jag inte. Lite spännande men samtidigt ser jag verkligen inte fram emot att börja kliva upp 5 på mornarna och pendla i över 1½ timme. Men men, förhoppningsvis blir det intressant och kanske t.o.m. roligt=)

Var även bort till grannen och gav en något litet för att hon var så snäll och tog hand om Aleria. Aleria hade visst varit jättesnäll och hon ville mer än gärna ställa upp igen om vi behövde kattvakt nå fler gånger, så det känns ju bra=)  Men nu kommer vi nog inte lämna älskligen på ett bra tag framöver.

Nu kallar sängen snart, och jag har nästan kramp av allt skrivande. Men skriver väl imorgon igen, sista dagen på min semester=(

Ha det bra//Linda

Kommentarer
Postat av: Halina

Åhh va mysigt ni verkar ha haft de...avis =)

2008-09-02 @ 15:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0