[email protected]

Fick detta mail igår:


VARNING!

Bäste comhem.se e-post ägaren,

Detta meddelande från comhem.se messaging center för alla
comhem.se e-post ägare. Vi håller på att uppgradera vår
databas och e-post centrum. Vi tar bort alla oanvända
comhem.se e-postkonton för att skapa utrymme för nya.

För att förhindra att ditt konto från stängning du måste
uppdatera det nedan så att vi vet att en befintlig
konto.

urgently.Click svaret knappen för att ange information nedan.

Bekräfta din e-POST NEDAN:

Namn :.................
Epost Användarnamn :.....
EMAIL Lösenord: ................
Land eller område: ..........

Varning! E-post ägare som underlåter att uppdatera hans eller hennes
e-post inom sju dagar efter mottagandet av denna varning kommer att
riskerar att förlora hans eller hennes e-postkonto permanent.

Tack för din förståelse.

comhem.se Team
comhem.se BETA.
Engr. Jill Lederman
DIREKTÖR FÖR 2: a kvartalet UPPGRADERA.


Detta är helt klart fejk, men hur vet man det? Jag har hittat några saker:


•· För det första så är mailet från ptd.net. Om det verkligen var från comhem så skulle dom skicka från comhem. Står comhem noreply eller nått sånt oftast. Det är iaf inte från denna adress!

•· För det andra skulle comhem aldrig be en lämna ut sina uppgifter på det här sättet, dom är ett seriöst företag!

•· För det tredje har jag svårt att tro att comhem behöver veta vilka som använder sin mail. Mailen ingår i bredbandet så den tror jag inte kan stängas av. För det andra så vet jag att t.ex. hotmail har andra sätt att kolla upp såna här saker på. Vet inte hur många hotmail adresser jag blivit avstängd från för att jag inte loggat in på 30 dagar=)

•· För det tredje så är comhem som sagt ett seriöst företag, och svenskt? Såna grova grammatiska fel som detta mail har skulle inte finnas i ett seriöst mejl från dom. Mejlet är troligen översatt genom nått program dom hittat på google


Så jag hoppas verkligen ingen har gått på detta! En grund regel: lämna aldrig ut uppgifter om du får förfrågan om det! ALDRIG! Är du osäker, fått ett mejl av t.ex. comhem eller swedbank, och tror att det är seriöst. Ring på företaget och fråga! Och använd inte nått telefonnr som finns i mailet, kolla upp ett nummer på deras hemsida eller på enrio/telefonboken.


Aja, gå inte på detta iaf! Nu ska jag sluta blogga=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0