Välfärdssamhällets baksida

Någonsin blivit kallad för snäll? Det har jag, flera gånger. Jag är en sån person som helt enkelt är för snäll.

Nu senast var det min mor som poängterade detta eftersom jag inte fick det jag ville när jag var till vårdcentralen. Är nämligen så att jag har ganska många födelsemärken som både ligger och skaver, några av dom, plus att en har växt. Hade den inte ens för 10 år sedan och nu är den jättestor, känns det som iaf.

Min mamma och moster är likadana och har tagit bort jag vet inte hur många födelsemärken, frågade mamma och hon trodde det var 20 någonting, bara hon alltså=O

Jag har iaf 2-4 stycken jag gärna skulle vilja ta bort, är verkligen. Både för att de skaver och har växt, men sedan också för att dom är sjukt fula. Och sist med inte minst så är jag faktiskt lite orolig för cancer. Är verkligen noga med att smörja in mig när jag går ut på sommaren, men solen är ju inte framme bara då...

Var iaf till vårdcentralen i måndags och fick självklart inte komma till en läkaren, utan var tvungen att gå till en distriktsköterska. Denna människa informerade mig om att läkare inte tar bort födelsemärken utan om jag ville ha dom borttagna fick jag ta mig till en hudatelje.

Om nu läkare inte tar bort födelsemärken inte tar bort födelsemärken, hur fan kommer det sig att mamma har tagit bort hur många som helst????

Och jag vill inte gå till nån jäkla hudatelje, vill att en utbildad läkare ska ta bort dom, är ju för fan orolig!!!!

Hur som helst fick jag iaf veta att jag var alldeles för snäll och för att få hjälp måste man ryta i och bli förbannad...

Nu är ju min fundering... Är det detta vi kommit till? Bara för att vi lever i ett välfärdssamhälle och knappt behöver betala något för läkarvården, så måste man fan vara döende innan man får träffa en läkare, eller innan de tar en seriöst. Ska det verkligen behöva vara på detta sätt? VI betalar ju faktiskt, en del när vi kommer dit och sedan betalar vi ju trots allt skatt! Och jävligt mycket skatt dessutom!!!!

Då ska man väl ändå få hjälp om man behöver hjälp eller vill ha hjälp. Man ska väl för fan ha rätt att träffa en läkare om man vill det!!!! Nääää, isället får jag höra att läkarna koncentrerar sig på de som är sjuka! Men vårdcentralen ska väl trots allt vara för mindre åkommer? Det är ju sjukhuset som tar hand om de större sakerna, eller?

Dessutom: tänk om jag får malignt melanom, kommer det inte kosta förbannat mycket mer pengar att försöka bota mig då med borttagning av tumören och cellgift och allt vad det nu är????? Är det inte billigare och smartare att ägna sig åt förebyggande vård, på det sättet sparar dom väl trots allt pengar?

Nej, är sjukt besviken på vårdcentralerna, sjuksystrarna och läkarna i Sverige, iaf dom jag träffat på hitills och det är en del! Det måste till en skärpning, vi måste ha rätt till att få den hjälp vi vill ha! Och det ska fan inte baseras på vilka som inte är "för snälla" och vågar bli förbannade.

Bara för att jag är för snäll, har inte jag rätt att få vård i detta samhälle...

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Det du har skrivit borde du ha sagt till disktriktan, du har ju orden. Nästa gång så säger du exakt det du har skrivit här.



Kram mamma

2009-02-02 @ 20:48:40
Postat av: Halina

jo det är M jag snackar om=(..hur ere med dig då??=) du simmar mkt och rör dig mkt du=) kram

2009-02-03 @ 12:14:23
URL: http://lillbumbin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0