Kyrkoval

Det var bara 12 procent av 5,6 miljoner personer som hade rätt att rösta i kyrkovalet som faktiskt gjorde det. Vet inte vad jag ska säga om det. Å ena sidan är det ju lite skrattretande...

Samtidigt tycker jag att det är ganska bra på ett sätt. Det känns som att religion skapar mer problem än vad det löser. Självklart kan det vara bra att tro på någon högre makt för att orka ta sig igenom svåra saker i livet. Tro på att allt inte är meningslöst.

Men religion skapar motsättningar. Hur många krig har inte startats på grund av religion?

En annan sak som skrämmer mig är exempelvis katolismen och deras extrema tro på att gud löser allt, antar iaf att det är den med tanke på att många i USA är katoliker. Hör alldeles för ofta personer på teve som istället för att göra något, exempelvis hjälpa sitt barn ur ett drogmissbruk, lägger sin tro på att gud kommer att lösa det. Istället för att faktiskt göra något så ber de istället. Vad löser det?

Något som kan skildra det ganska bra är denna lilla historia:

Det är översvämmning och en man har klättrat upp på sitt tak för att komma undan vattnet. När han står där på taket kommer en person i en eka förbi och säger "hoppa över i min eka så räddar jag dig". Mannen svarar: "Nej det behövs inte, Gud kommer rädda mig". Efter ett tag kommer en motorbåt förbi och personerna i båten ropar: "Hoppa över i vår båt så räddar vi dig", mannen svarar återigen: "Det behövs inte, Gud kommer att rädda mig". Efter ytterligare ett tag kommer en helikopter och en person hissar sig ner i ett rep till mannen på taket och säger: "Följ med upp i helikoptern så räddar vi dig. Mannen svarar för tredje gången: "Det behövs inte, Gud kommer att rädda mig". När mannen tillslut drunknar på sitt hustak och får träffa Gud i himlen frågar han: "Jag bad till dig Gud, varför räddade du mig inte?". Gud sa då till mannen: "Jag skickade två båtar och en helikopter men du tackade nej till alla tre, vad mer skulle jag ha gjort?"

Om nu Gud finns, kanske det är hela poängen? Det är inte han som ska rädda oss, vi räddar varandra! De som ber till gud, vad väntar de på? Att gud själv ska kliva ner från himlen och bota deras barn från drogmissbruket. Kanske är det så att de behandlingar och personer som arbetar för att få personer ur sitt missbruk är den hjälp som denna gud bistår oss med?

 

Jag borde seriöst göra något vettigt nu, som att plugga..... Eller så fortsätter jag kolla på tv=D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0