Min åsikt

Jag är en av de som anser att vi, trots att vi har det så bra, ändå har rätt att klaga. Allting är ju relativt, så även om vi inte svälter eller förlorar våra familjer i krig så har vi ändå problem som vi själva tycker är tillräckliga för att få oss att må dåligt/bli arg/ledsen o.s.v. Jag klagar också på mer eller mindre viktiga saker, eftersom de sakerna för mig (iaf just då) är viktiga och skapar problem för mig.

Däremot så ser jag ingen anledning till att skapa en stor debatt om något som trots allt är väldigt orelevant om man ser till Sverige och helst världen i stort. Jag kan klaga till mina vänner, men längre än så finns det oftast ingen anledning att gå. Detta håller däremot inte alla med om...

Som ni säkert har läst har det varit mycket prat om det så kallade köttklistret den senaste tiden. Som jag har förstått det handlar det om ett klister tillverkat av blod från ko eller gris som gör det möjligt att klistra ihop mindre bitar av kött för att de ska se större ut. Klistret är helt ofarligt att äta som jag förstått det.

Det finns självklart en massa människor som anser att detta är förjävligt och nu har EU röstat för att köttklistret inte ska tillåtas eftersom det kan vara vilseledande mot oss stackars konsumenter....

Men seriöst??!!! Det finns folk som svälter i världen, människor som varken har mat eller vatten för dagen, och ni klagar på ett jäkla klister som får några bitar filé att se ut som en fullstor filé. Skämtar ni eller? Visst, okej, allt är relativt, men nån jävla gräns måste det väl ändå finnas?????

Den där jäkla filén ska ändå hackas upp, tillagas, tuggas sönder, gå igenom hela matsmältningssystemet och sedan komma ut ur era arslen i ett mycket mindre trevligt tillstånd än vad det var innan (med eller utan köttklister) så spelar det verkligen någon roll då om köttet var flera små bitar som satt ihop eller en enda stor? Vad är skillnaden? Okej, det må vara ett sätt för industrin att tjäna pengar även på kött som är i så pass små bitar att folk inte vill köpa dem, men det är ju det samhället vi lever i. Vi lever i ett konsumtionssamhälle, vare sig ni tycker om det eller inte, och det roliga är att majoriteten av de som klagar ändå går ut och shoppar järnet efter att de skrivit sina ogillande kommentarer på AB och DN o.s.v.

Köttet blir ju iaf använt, för jag tvivlar på att folk skulle vilja köpa den där fläskfilén annars eftersom den är i alldeles för små bitar, och då blir inte en massa kött bortkastat, vilket ändå jag ser som en fördel. Om vi ändå ska ha ihjäl en massa djur för mat så kan vi väl iaf se till att använda så mycket av det djuret som möjligt.

Det är iaf min åsikt, men jag antar att det är många som inte håller med mig...

Kommentarer
Postat av: Sissstaaah (mia om du inte förstod de)

Amen to that!

2010-05-22 @ 13:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0